Alla inlägg den 12 april 2007

Av lifeblog - 12 april 2007 20:52

-"Jag står på förstugubron i kvällsdunklet. Brolampan är släckt för att jag skall kunna känna och uppleva vårnatten som omger mig. De svarta träden böljar i vindkasten, vinden är sydlig och regnet strömmar kallt och stritt, kanske övergår det i snöglopp. De stora, mer än manshöga snödrivorna på gården och isen nere på bäcken är liksom självlysande i mörkret. Snön sjunker ihop i skogen med ljudliga stön, och vinden och vattnet arbetar oförtrutet för att knäcka vinterns makt.Ett nytt ljud, omisskännligt och efterlängtat, når mitt öra, suset av gräsandsvingar i hastig flykt över bäcken. Änderna försvinner kväkande uppströms och uppslukas av mörkret, kanske kan de finna någon vak som bildats under dagen. Jag låter intrycken sjunka in i sinnet, avspänd och nöjd."Det här är skrivet av Hans Andersson den 16 april 1968 (?) ur Ett årsvarv i Lappland (En bok för alla) Han befann sig i trakten av Jokkmokk.- När tar vi oss tid att "låta intrycken sjunka in i sinnet?" Och vad är det för intryck som dagens mitt-i-livet-människa får?

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards